EFFEKT získal 1. cenu v soutěži o přeměnu opuštěného vlakového depa do živé kulturní a sociální platformy pro pouliční sporty, tvořivost a komunitní sbližování. Multifunkční kulturní centrum je vytvořeno tak, aby po celý rok soustředilo pouliční sportovní a kulturní aktivity.
Skateboarding je jedním z nejrychleji se rozvíjejících sportů v západním světě. Vznikl v ulicích spontánně a neorganizovaně, měl charakter podzemního sportu a nehodil se do žádného ze stávajících konvenčních sportovišť. Dnes se však požadavky na tato sportoviště stupňují.
Záropveň platí, že těžký průmysl vyklízí centra měst a zanechává prázdné nevyužívané pozemky a stavby, která jsou brzy obsazená bruslaři, pouličními umělci a podobně.
Atelier Effekt a jeho vítězný návrh transformuje zvláštní estetiku typické syrové industriální budovy - drážního depa s kolejovou točnou - do zařízení, které podporuje a obejme novou vlnu vznikajících neorganizovaných pouličních aktivit. Výsledkem je synergie živé pouliční kultury a zachování autentického kulturního dědictví.
Architekt a partner Effekt Tue Foged říká: "Stávající nastavení a atmosféra přetrvá díky intuitivně vytvořeného zadání. Umísťuje hřiště pro pouliční kulturu, která oslavuje společenství a kreativitu, do jedné z nejvýznamnějších historických památek ve městě Esbjerg. To je způsob, jak zachovat a reinterpretovat historický význam. "
Tento projekt dostal přednost před všemi ostatními lukrativními developerskými projekty.
"Zadání bylo nejednoznačné; Je vůbec možné vytvořit prostor pro neorganizované sporty, kde je spontánní a nepravidelná účast? A můžeme tak učinit, aniž by byla ohroženo kulturní dědictví stávajícího průmyslového prostředí? Věříme, že tento projekt dokázal, že můžeme. Spíše než stavět na čisté ploše - v tomto případě na brownfieldu - jsme se rozhodli recyklovat a reinterpretovat kruhovou typologii depa a přeměnit ji na hybrid průmyslového dědictví a sociálního prostoru. " říká Tue Foged.
Z architektonického hlediska je nové zařízení přehodnocení stávající struktury - drážní točny na centrální nádvoří. Nové haly jsou umístěny ve stejné geometrii v různých venkovních i vnitřních prostorách, z nichž každý má svou výraznou funkci a projev. Společně tvoří ucelený multifunkční dům pouliční kultury.
Projekt zahrnuje krytý prostor pro skating a bruslení, interiérový a exteriérový basket, taneční centrum, prostory pro DJ a street art, společenské místnosti, správcovnu, kavárnu, kuchyň, šatnu, sociální zařízení a recepci. Všude se nacházejí místa pro odpočinek.
V srdci budovy je situován velký venkovní společenský prostor, který je zároveň místem vstupu, kde si návštěvník okamžitě získá přehled o celém prostoru.
Sponzor projektu a ředitel dobročinné organizace Realdania Hans Peter Svendler se těší na dokončení první ze tří projektů tohoto typu, která budou postavena v Dánsku:
"Jsme rádi, že bývalé depo je nyní transformováno do nového unikátního pouličního sportovního prostředí, které bude sloužit jako příklad, jak lze průmyslové objekty přeprogramovat a aktivovat v zcela novým způsobem - zachovat zvláštní atmosféru, charakter a klíčové rysy stávajících průmyslových objektů. "
Bude otevřeno v prosinci 2015.
- Projekt: Streetmekka Esbjerg
- Klient: Esbjerg Obec, GAME Dánsko, Realdania, Trygfonden
- Spolupracovníci: Masu Planning, Luke Jouppi (Beaver ConcreteBeton), Ramboll, VestByg
- Místo: Esbjerg, Dánsko
- Velikost: 2800 m2
- Rok: 2014
- Status: 1. cena, Ve výstavbě
- Team: Tue Hesselberg Foged, Sinus Lynge, Mikkel Bogh, Christoffer Gotfredsen, Gorka Calzada Medina, Filipa Pita, Evgeny Markachev, Yulia Kozlova, Karl-Magnus Boasson, Monica Rafajová, Barbora Jandová, Ewa Kurlanc, Saskia Wolf
- Fotografie: © EFFEKT GAME Esbjerg Tę EFFEKT