Americký řetězec prodejních míst s horkými nápoji, proslulý Starbucks, neustále usiluje o vylepšení své, dosud nepříliš lichotivé, pověsti. Nejde jen o upevnění neustále kolísající hodnoty obchodní značky, ale také o změnu celkového designu obchodů s kávou. K tomu má dopomoci i nová „tvář“ drive-in prodejních míst. Budou lepší, ekologická a vystavená z recyklovatelných materiálů. Stvrdit definitivně tento komerční tah má i pokus o dosažení certifikace LEED.
Budova prošla sérií náročných testů, hodnotících vysokou energetickou efektivitu, dodržela vůči přírodě šetrné stavební postupy...
Certifikace LEED (Leadership in Energy and Environmental Design), udělovaná americkou radou pro zelené stavitelství, je známkou garantující, že celá hodnocená budova prošla sérií náročných testů, hodnotících vysokou energetickou efektivitu, dodržela vůči přírodě šetrné stavební postupy a svým provozem funguje na ekologické bázi. Od roku 1995 drží v USA toto hodnocení na 7000 korporátních a veřejných budov. Starbucks si slibuje od dosažení této limity konečné vítězství nad kritiky, kteří se opírají do obchodních principů celé společnosti.
Starbucks provozuje po pětapadesáti zemích světa na 17 000 kaváren (čtrnáct jich najdeme i v ČR), a rád se prezentuje veřejnosti jako „ekologická/alternativní kavárna“, kam si lidé mohou přijít vychutnat báječnou a originální kávu, přímo zde praženou z dovážených zrn. Kontroverze narůstající kolem invazního rozšiřování řetězce, likvidujícího konkurenci s rychlostí zhoubného bujení, jim ale mnoho úspěchů nepřinesla. Odhalení deníku The Sun, který v roce 2008 zveřejnil informaci, že díky kontinuálnímu „proplachování“ dřezů na špinavé nádobí společnost denně vyplýtvá 22,3 milionů litrů pitné vody, však způsobila, že se tento řetězec nestal právě populární.
Fair trade kampaně, možnost odnést si do vlastního kompostu svůj vypitý lógr, sleva na kávu při donesení vlastního hrnku a recyklovatelné kelímky, to vše jsou kroky, které kolos Starbucks podniká, aby si svou pošramocenou pověst vylepšil. Posledním krokem má tedy být i dosažení mety nejvyšší, zisk certifikace LEED pro drive-in prodejny v USA. Prvním experimentem tohoto druhu je prodejna ve státě Colorado.
Je „velká“ jen padesát metrů čtverečních, energeticky efektivní, a co víc, vnější i vnitřní materiálové provedení (včetně obložení fasády) se opírá o staré, nyní recyklované sněhové zábrany ze státu Wyoming, spolu s recyklátem z kelímků od kávy. Žádné neonové reklamy, podsvícené výlohy útočící na oči, jen „poctivá“ tesařská práce. Vypadá to, že Starbucks má dobře našlápnuto, ale jedna prodejna celý řetězec zatím ekologický nedělá.
Článek byl uveřejněn 2.10 2012 na serveru TreeHugger.com pod názvem „Starbucks Builds Drive-Through From Modular Trailer Greenwrapped With Recycled Snowfence, Gets LEED Certification“.
autor: Mgr. Radomír Dohnal
zdroj foto: sturbucks.com