Crossrail je největší infrastrukturní projekt v Evropě, jehož náklady budou vyšší než náklady olympijských her v Londýně 2012. Pomalu se chýlí k závěru. Při této příležitosti byly zveřejněny fotografie dokládající spletitost podzemního labyrintu v Londýně.
V současné době na projektu pracuje více než 10.000 lidí přímo čtyřiceti samostatných stavbách, na nichž je dokončeno 90% z celkového objemu.
Crossrail v číslech
Crossrail patří mezi nejvýznamnější projekty v oblasti infrastruktury ve Velké Británii. Klade si za cíl zkrácení doby přepravy, zmírnění přeplnění dopravních kapacit a změnu způsobu, jak lidé v Londýně cestují.
Základní data
- Crossrail je největší stavební projekt v Evropě - zahájení prací nastalo v květnu 2009 a v současné době na projektu pracuje více než 10.000 lidí na více než 40 stavbách.
- Dosud bylo odpracováno více než 44 milionů pracovních hodin.
- Crossrail zvýší přepravní kapacitu o 10% a zkrátí přepravní čas.
- Délka tras přesahuje 100 km a přes 21 km (13 mil) tunelů pod centrálním Londýnem, až po Shenfield a Abbey Wood na východě.
- K dispozici bude 40 stanic, včetně 10ti nových stanic na nádraží Paddington, Bond Street, Tottenham Court Road, Farringdonjen, Liverpool Street, Whitechapel, Canary Wharf, Custom House, Woolwich a Abbey Wood.
- Crossrail přepraví 1,5 milionu lidí - ti se dostanou do centra do 45 minut.
- První cestující se do centra svezou na konci roku 2018.
- Podle odhadů novou síť bude používat 200 milionů cestujících za rok.
Současná stavební činnost
Práce je v plném proudu. Celkem je použito osm tunelovacích strojů. Tunelování je nyní z více než 80% kompletní. Západní tunelovací stroje Phyllis a Ada již dokončily své cesty - výstavbu 6,8 km tunelu mezi Royal Oak na Farringdon. Na východě razicí stroje Elizabeth a Victoria jsou již mezi poloostrovy Limmo v Canning Town a Farringdon. V jihovýchodním Londýně razicí stroje Sophia a Mary dokončily své 2,9 km dlouhé úseky z Plumstead do North Woolwich. Tunel vrtačky Jessica a Ellie dokončily své 2,7 km dlouhé úseky z Pudding Mill Lane poblíž Stratfordu na Stepney Green. Tunelovací stroje Jessica a Ellie také dokončily své druhé tunelování poblíž Limmo Peninsual v Canning Town a Victoria Dock Portal.
Osm vrtacích strojů již prorazilo pod ulicemi Londýna 42 km nových železničních tunelů. Každý tunelovací stroj váží 1000 tun. Jde o 150 metrů dlouhé zařízení s 20 osobami na palubě, které pracují na směny.
Cílem stroje je urazit zhruba 100 metrů za týden. Vytěžený materiál o váze 4,5 milionu tun bude využit na ostrově Wallasea v Essexu.
Stavební práce jsou na stěžejních nových stanicích v centru Londýna a Docklands v polovině.
Není to jen Londýn, kdo bude mít prospěch z Crossrail.
V průběhu projektu se očekává nejméně 75.000 příležitostí pro firmy a vygenerování práce pro 55.000 plných úvazků. Crossrail vytvoří tisíce obchodních a pracovních příležitostí, včetně 400 učebních oborů. K dnešnímu dni jich je již 350.
TUCA - akademie pro tunelování a podzemní stavby je účelové školní zařízení, které podporuje klíčové dovednosti potřebné pro práci při ražbě tunelů, podzemních staveb a infrastruktury. Přispívá k rozvoji nových kvalifikací a bezpečnostních norem v celém odvětví. Crossrail spolupracuje s průmyslem, profesními organizacemi a dalšími organizacemi s požadavkem na kvalifikované pracovníky, aby bylo zajištěno, že zařízení a školení v Tuca jsou v souladu s potřebami průmyslu. Tuca zajišťuje, že všichni lidé, kteří pracují v podzemí na Crossrail, mají potřebné odborné zkušenosti a oprávnění.
Tuca podpoří ekonomiku Spojeného království tím, že jí vybaví pracovníky s odbornými dovednostmi, které potřebují k pokrytí poptávky po pracovní síle v této oblasti.
Udržitelnost
Projekt si klade za cíl více než 92% materiálu z demolic a stavebních odpadů prospěšně znovu použít. Více než 98% vytěženého materiálu se použije k vytvoření přírodní rezervace na Wallasea Island v Essexu.
Veřejná zakázka na budoucí kolejová vozidla obsahuje požadavky na rekuperační brzdění, spotřeby energie a omezení hmotnosti.
Ve hře jsou i požadavky na stavební stroje či vhodné získávání stavebního materiálu. Crossrail vyhrál cenu ohleduplného dodavatele Scheme National Award.
Dopady
Výzkum provedený od roku 2008 do roku 2013 říká, že Crossrail podpoří 3 miliony metrů čtverečných obytné, obchodní a maloobchodní plochy. Komerční kancelářské prostory kolem Crossrail stanic v centru Londýna zvýší v příštích deseti letech hodnotu o 10 procent. V případě obytných ploch by měl být nárůst o 25 procent a o 20 procent na předměstí.
Crossrail zvýší londýnské železniční kapacity o 10% - nejvyšší nárůst od 2. světové války. Tím se sníží přetížení a umožní pohodlnější podmínky cesty. Přetížení na mnoha stanicích londýnského metra se sníží a to i pro ty, kteří nejsou na Crossrail trase - jako je Oxford Circus.
Londýn Heathrow bude dosažitelný z centra nikoliv za 55, ale za 32 minut.
Harmonogram prací
- 2014:
- výběrové řízení na vozový park
- dokončení ražeb
- 2015-2017:
- dokončení stanic
- 2017-2019:
- postupné spouštění provozu
Crossrail LTD.